עורך דין נזיקין

מאת: עורך דין נזיקין אלי מאור

במהלך למעלה מ-20 שנות ייצוג תביעות נזיקין ובתפקיד עורך דין נזיקין, פנו אלי פעמים רבות, תובעים רבים בתביעות נזיקין או בתביעות נזקי גוף, בשאלות שחלק הגדול חזר על עצמו, ובמאמר זה נסקור את עיקר השאלות החוזרות שנשאלתי, בתפקידי כעורך דין ונתן להן תשובות מקיפות.

מהי תביעת נזיקין בתחום של דיני נזיקין וביטוח?

תביעות נזיקין הן רבות ומגוונות וכוללות תביעות בגין נזקי רכוש או בגין נזקי גוף כגון: בגין תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות תלמידים, תאונות ספורט, רשלנות רפואית, נפילה במדרכה, נפילה במלון, נפילה בשטח ציבורי, נפילה מגובה, תביעות נזיקין נגד חברות ביטוח בעניין כושר עבודה, בעניין ביטוח תאונות אישיות, נשיכת כלב, תביעות נגד ביטוח לאומי במגוון תחומים ועוד. אף תביעה בעילה של עוולת לשון הרע עשויה להיחשב ע”י רבים כ”תביעת נזיקין”.

בכל תביעות נזיקין אלו, שנסקרו בהרחבה לעיל, ישנה חשיבות לפניה ל- עורך דין נזיקין, לקבלת הנחיות וזאת בהקדם האפשרי לאחר קרות המקרה והתגבשות עלית תביעת נזיקין.

מהי הפרוצדורה וההליכים המשפטיים הדומים בתחום של תביעות נזיקין?

כעו”ד נזיקין מנוסה בתחום דיני נזיקין וביטוח, למדתי שישנם דברים דומים ואף זהים בכל תביעת נזיקין ואילו ישנם דברים שייחודיים ושונים בתכלית השינוי בין כל תביעה ותביעה. כך לדוגמה, בכל תביעת נזקי גוף בדיני נזיקין וביטוח, שבה אנו טוענים לנכות רפואית קבועה או בתחום של כושר עבודה בו אנו טוענים לאובדן כושר עבודה מוחלט או זמני, יש לצרף חוות דעת רפואית ע”י מומחה רפואי בכיר ומנוסה בתחום הרפואי הרלוונטי, המנוסחת בהתאם להוראות פקודת הראיות וזאת כחוות דעת רפואית משפטית או תעודת רפואית, במסגרתה המומחה הרפואי, נותן חוות הדעת הרפואית חותם עליה וכן מוזהר בין היתר שדין עדותו כדין עדות בשבועה בבית המשפט.

במסגרת חוות דעת רפואית זו המוגשת כמעט בכל תביעת נזיקין בתחום נזקי גוף ע"י עורך דין, על המומחה הרפואי בתחום הספציפי, ראשית לבדוק את הנפגע בתחום של נזקי גוף, לפרט את ממצאי בדיקתו הקלינית, לפרט בחוות דעתו המסמכים הרפואיים שעמדו לנגד עיניו וכן את בדיקות ההדמיה של הנפגע לרבות ובפרט צילומי רנטגן , CT, MRI, US וממצאי בדיקות ההדמיה בהם עיין.

בשורה התחתונה על המומחה הרפואי בתביעת נזיקין חובה לציין במפורש את אחוז הנכות הרפואית הצמיתה שיש לקבוע לניזוק בגין התאונה שעבר, את הקשר הסיבתי הרפואי בין התאונה לבין הנכות הרפואית שקבע בחוות דעתו והן את סעיף הליקוי אותו בחר להפעיל בהתאם לתוספת לתקנות המוסד לביטוח לאומי לקביעת דרגת נכות רפואית.

כך אני מדגיש תמיד בפני הניזוקים, גם לדוגמה, סכום אגרת בית משפט, שהוא זהה בכל התביעות לנזקי גוף ע”פ פקודת הנזיקין, שנקבע בהתאם לבית המשפט בו מגישים את התביעה, בית משפט שלום או בית משפט מחוזי, ואין זה משנה אם מדובר בתביעת נזיקין בגין נזקי גוף בתחום של תאונה ברשות הרבים או תביעת רשלנות רפואית או תביעת תאונת דרכים או תביעת תאונת עבודה /או תביעת נשיכת כלב…

מהי הפרוצדורה וההליכים המשפטים השונים בתחום של תביעות נזיקין?

כ- עורך דין נזיקין המתמחה בתביעות רשלנות רפואית, יש לציין שבתביעת רשלנות רפואית לדוגמה, יש לצרף בדרך כלל חוות דעת רפואית, המתייחסת לפרטי הרשלנות ו/או המחדל המיוחסים לבית החולים או לקופת החולים או לרופא המטפל שנגדו מוגשת תביעת רשלנות רפואית, וכן לגבי הקשר הסיבתי הרפואי בין הרשלנות הרפואית ובין הנזק הרפואי שנגרם.

ישנן תביעות נזיקין של תאונות עבודה בדיני נזיקין וביטוח, שיש לצרף אליהן גם חוות דעת מומחה בתחום כגון מהנדס או מומחה לבטיחות, שיציין את פרטי המפגע ו/או הרשלנות המקצועית שבגינה קיימת עילת תביעה, בהתאם לפקודות הבטיחות בעבודה ו/או תקנות פקודת הביטוח הרלוונטיות, וכן תקנות וצווים המתייחסים לדוגמה, לתקינות סולם שבגינו נגרמה תאונת העבודה ועוד.

נפגעתי בתחום של דיני נזיקין, מה עלי לעשות?

כעורך דין נזיקין, אדגיש שככל שמדובר בתאונה בנזיקין בגין מפגע או חבלה או ציוד שסופק לעובד שאינו תקין ו/או בטיחותי, ו/או תנאי שטח שאינם תקינים ו/או בטיחותיים יש לצלם את המפגע ו/או המחדל בזמן המהיר ביותר ובטרם הוא יתוקן או יושמד על מנת שישמש כראיה בתביעת נזיקין שתוגשנה. על הצילום שיילקח, להיות ברור וזאת ממספר זוויות צילום כאשר המפגע ברור לעיני המתבונן מהצילום עצמו.

גם עדים לתאונה, חשובים לצורך הוכחת הרשלנות ו/או המחדל בדיני נזיקין וביטוח וישנה חשיבות רבה לאיסוף פרטי עדים על מנת שלאחר מכן במידת הצורך יהיה ניתן להביאם לבית המשפט כעדות מהימנה וזאת  לטובת הניזוק בתביעת נזקי גוף.

כמו כן ישנה חשיבות רבה לפניה לטיפול רפואי בהקדם האפשרי. במקרים רבים של תביעות נזיקין, ולרבות ובפרט בתביעות נזקי גוף, חברת הביטוח מיאנה להכיר ו/או להודות בקשר הסיבתי בין התאונה ובין הנזק שנגרם לניזוק כתוצאה מהמחדל שעל הפרק, וזאת מאחר והניזוק סירב לדוגמה בתחילה להתפנות באמבולנס וגם לאחר מכן לא פנה לטיפול רפואי מידי בסמוך לתאונה. יש לציין שגם המוסד לביטוח לאומי דורש סמיכות זמנים בין התאונה לנזק הגופני על מנת להכיר לדוגמה, בתאונת עבודה בביטוח לאומי בין קרות המקרה ובין הפניה הראשונה לטיפול רפואי, ואף ישנה רובריקה מיוחדת בטופס התביעה הראשונה בביטוח לאומי בל/211, הדורשת מסירת פרטים אלו מהמבוטח המעוניין להגיש תביעת נזיקין להכרה בתאונת עבודה ולתשלום דמי פגיעה.

אציין שגם לאחר שפניתם לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה, ישנה חשיבות רבה למה שנרשם במסמכים הרפואיים, ולכן חשוב בטרם השחרור לעבור על לדוגמה, דו”ח חדר מיון בבית החולים ו/או דו”ח מוקד רפואי לרפואה דחופה ו/או הפניית רופא משפחה בקופת חולים לחדר מיון בבית חולים, ולוודא ברחל ביתך הקטנה, שהפרטים שמסרתם לגבי נסיבות התאונה, מופיעים בבירור במסמך הרפואי ולא לדוגמה בתם לב ו/או נוכח לחץ בחדר מיון, נרשם שנפלתם כביכול בבית, ואילו התאונה נגרמה בשל נפילה ברחוב, וברצונכם להגיש לדוגמא, תביעת נזיקין בעתיד נגד הרשות המקומית וחברת הביטוח שלה לפיצויים בנזקי גוף, בהתאם לדיני הנזיקין וביטוח, בגין המחדל במקרקעין נשוא התביעה.

עניין נוסף שעולה מניסיוני כ- עורך דין בתחום תביעות נזיקין בישראל, הוא בכל הקשור לפניה נכונה לגורם הרפואי המוסמך והרלוונטי ביותר לתחום הרפואי בו נפגעתם. כך לדוגמה, אם הפגיעה הינה בגב תחתון או בעמוד שדרה מותני, לדוגמה, מסוג פריצת דיסק, מומלץ לפנות לאורתופד מומחה לעמוד שדרה. אם הפגיעה היא פציעה בכתף, לדוגמה קרע בגיד הסופרה ספינטוס, אזי מומלץ לפנות למומחה בכירורגית כתף. וכך גם בפגיעה בכף היד, שבר ביד או באחת האצבעות ו/או קרע בגיד שורש כף היד, אזי מומלץ לפנות לטיפול רפואי בפני מומחה לכירורגית כף יד. יש לציין שמרבית האורתופדיים הזמינים בקופות החולים, הם ללא התמחות ספציפית אלא אורטופדיים כללים, ולכן יש חשיבות רבה לשים לב לדברים אלו ומבעוד מועד.

חברת הביטוח מבקשת ממני למלא טופס תביעה או דו”ח פציעה מה לעשות?

כבר בשלב זה מומלץ לערב עורך דין המומחה בתביעות נזיקין, ולהתייעץ אתו וזאת בטרם מילוי טופס התביעה לחברת הביטוח על מנת שעורך דין נזיקין, יבדוק שכל הפרטים הרלוונטיים יופיעו בטופס התביעה ו/או בדו”ח הפציעה, ולא יוחסרו פרטים רלוונטיים ומשמעותיים בטפסים אלו, בתם לב, שעלולים להקשות ו/או למנוע קבלת פיצויים הוגנים בנזקי גוף מחברת הביטוח בהמשך הדרך.

עורך דין נזיקין מומלץ ומנוסה, כבר בשלב זה, יבדוק היטב את הדברים לאשורם, בטרם הניזוק יחתום על טופס התביעה ו/או דו”ח הפציעה, וזאת בצורה שתשרת את תביעתו של הניזוק ותקטין הסיכויים שחברת הביטוח תתנער מתביעתו כליל ו/או בחלקה בהמשך הדרך, ואף בדיקה זאת של עורך דין, תגדיל את סיכויי תביעתו, בהמשך ככל שתידרש הגשת תביעת נזיקין לבית המשפט.

תביעת נזקי גוף או תביעת נזקי רכוש?

כ- עורך דין מנוסה, הנני יודע ששאלה חשובה נוספת שיש לברר ולבדוק היא האם הנזק שנגרם לניזוק הוא נזק לרכוש, כתוצאה מהצפה, מרטיבות בדירה, מפגיעת רכוש בתאונת דרכים, או נזק גוף כתוצאה מפגיעה בתאונת עבודה או תאונת דרכים או תאונת תלמידים.

כך לדוגמא, בתביעת נזיקין בנזקי רכוש, החוק הספציפי עשוי להיות שונה לחלוטין מאשר בתביעת נזיקין בגין שבר בכתף שנגרמה כתוצאה מתאונת אופנוע, וכך גם אבות הנזק וסכום פיצויים וחוות הדעת שיש לצרף לתביעת נזיקין ברכוש או בגוף אם בכלל.

בתביעת נזיקין רכוש בד"כ מוגשת יחד עם כתב התביעה לבית המשפט חוות דעת של שמאי מוסמך או של מהנדס בנין, ואילו בתביעת נזקי גוף בד"כ מוגשת לבית המשפט חוות דעת רפואית של מומחה רפואי אורתופד או פסיכיאטר או בכל תחום רפואי רלבנטי אחר לנזקי גוף של מגיש תביעת הנזיקין.

מעוניינים בייצוג של עורך דין נזיקין מומלץ? נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית בכלל או רשלנות רפואית בלידה או תאונת דרכים? מחפשים עורך דין? אתם מוזמנים ליצור קשר אישי ישיר ודיסקרטי עם עורך דין אלי מאור ולקבל ייעוץ משפטי מקצועי מעו”ד נזיקין מנוסה ומוכר. עורך דין אלי מאור ילווה אתכם לאורך כל השלבים, החל מההנחיות הראשוניות לגבי אופן ההתנהלות המומלץ קודם ולאחר הגשת תביעת נזיקין, דרך מתן ייעוץ מפורט בכל שלב לגבי הזכויות שלכם גם במוסד לביטוח לאומי וגם בתביעת אובדן כושר עבודה, ובדאגה שמלוא הזכויות שלכם אכן ימומשו כדין, כמי שיש לו ניסיון רב שנים בתביעות נזיקין בישראל.

לפניה אישית ודיסקרטית לעו"ד אלי מאור, וזאת ללא התחייבות בעניין תביעות נזיקין, ניתן לפנות למשרד עו”ד אלי מאור: 03-5798080, או לעו”ד אלי מאור באופן אישי ודיסקרטי לסלולר: 0544-224488, או פניה אישית בדואר אלקטרוני לעיניו של עורך דין נזיקין אלי מאור בלבד: [email protected]

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תביעת נזיקין

עו״ד אלי מאור

עו”ד אלי מאור בעל מוניטין, ניסיון והמלצות רבות בתביעות נזיקין (נזקי גוף) מול חברות ביטוח, בתי וקופות חולים, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון, המייצג תובעים בלבד.

צרו עימי קשר
מאמרים ופרסומים
דילוג לתוכן