רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

רשלנות רפואית בייעוץ גנטי- תמונה של תינוקת על מיטה עם שמיכת צמר

ייעוץ גנטי ממלא תפקיד מרכזי בהדרכת יחידים ומשפחות דרך הנוף המורכב של מצבים תורשתיים וסיכונים בריאותיים פוטנציאליים הן ליילוד ולעיתים אף ליולדת. עם זאת, כמו כל תחום רפואי, ייעוץ גנטי אינו חסין מפני אפשרות של תביעת רשלנות רפואית, וגם בתחום זה יכולים לקרות מקרים של רשלנות רפואית כתוצאה מאי – אבחון או אבחון שגוי בתחום הגנטיקה.  במאמר זה נחקור את המושג רשלנות רפואית בייעוץ גנטי, בהקשר של תביעות בגין ייעוץ גנטי רשלני, ונשפוך אור על אחריותם של יועצים רפואיים גנטיים, ההשלכות האפשריות של רשלנות רפואית בתחום זה, וכיצד עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע לכם, אם וכאשר התבצעה רשלנות רפואית בתחום של ייעוץ גנטי שברצונכם להגיש תביעה בגינה.

 

מהו ייעוץ גנטי?

ייעוץ גנטי נועד לסייע לאנשים ולמשפחות להבין את הרשת הסבוכה של גורמים או פקטורים גנטיים שיכולים להשפיע על בריאותם ובריאות הילדים שהם מעוניינים להביא בעתיד לאוויר העולם. הייעוץ הגנטי, המושרש ביסוד של ניתוח מקיף, כולל בחינה מדוקדקת של היסטוריה משפחתית ורפואית כאחד. תהליך זה משמש כנקודת התחלה מכרעת, המאפשר ליועצים גנטיים לפענח נטיות גנטיות פוטנציאליות וסיכונים שעשויים להיות בהקשר משפחתי ספציפי או בהקשר עדתי או מגזרי.

 

בבסיסו, ייעוץ גנטי הוא תהליך דינמי ומתפתח בכל שנה ושנה, שמתרחב מעבר לזיהוי סמנים גנטיים בלבד. גנטיקאים הולכים צעד נוסף על ידי העברת מידע חיוני על מצבים גנטיים שונים, שופכים אור על פעולתם המורכבת של דפוסי תורשה, ומבהירים להורים את ההשפעה הפוטנציאלית של מצבים רפואיים אלו על בריאותו ורווחתו של הפרט. לאחר שמתקבל מידע רפואי זה, אנשים ומשפחות יכולים לקבל החלטות מושכלות יותר לגבי המסע הרפואי שלהם לעתיד ובפרט על ההחלטה להביא ילדים לעולם.

 

אחד התפקידים המרכזיים של יועצים גנטיים הוא להדריך אנשים דרך מבוך הבדיקות הגנטיות האפשריות ולהתאים לכל זוג את הבדיקות הגנטיות הרלבנטיות הנדרשות עבורו. אנשי מקצוע אלה ממלאים תפקיד מכריע בהשגת הסכמה מדעת, תוך הבטחה שהמטופלים מבינים את המטרה שלמה נתנה ההמלצה הרפואי בתחום הגנטי, ולרבות התוצאות הפוטנציאליות והמגבלות של בדיקות גנטיות אלו.

 

היבט משמעותי של ייעוץ גנטי נוסף, כרוך גם בסיוע ליחידים ולזוגות בהבנת ההשלכות הגנטיות של תכנון המשפחה. יועצים גנטיים מספקים תובנות ותחזיות לגבי מצבים תורשתיים פוטנציאליים, שעלולים לעבור בדורות ובכך מאפשרים לאנשים לבחור בחירות המתואמות עם הערכים והמטרות הבריאותיות שלהם. זה יכול לכלול דיונים על הסבירות להעברת הפרעות גנטיות, או הימצאותן האפשרית של מוטציות גנטיות שונות, הזמינות של בדיקות טרום לידתיות ובחינת אפשרויות כמו הפריה חוץ גופית או אימוץ.

כך לדוגמא תסמונת גנטית מוכרת בספרות הרפואית ובפסיקת בתי המשפט, הינה תסמונת אדוארדס טריזומיה 18, שהינה תסמונת גנטית שנתנה עקרונית לגילוי במהלך התהליך הטרום לידתי ע"י הפניה לבדיקות גנטיות מתאימות.

מניעת רשלנות רפואית בייעוץ גנטי- אילוסטרציה הורים שמחים עם התינוק

אחריות של יועצים גנטיים

יועצים גנטיים כבולים לקוד אתי מקצועי, המדגיש את חשיבות הדיוק ולרבות הוראות או חוזרי משרד הבריאות, תוך סודיות ואמפתיה בטיפול שלהם. תחומי האחריות העיקריים שלהם כוללים:

  • מידע מדויק: על הגנטיקאים לספק מידע מדויק ועדכני לגבי מצבים גנטיים, דפוסי תורשה ואפשרויות בדיקה זמינות ובצורה שתהיה ברורה היטב למטופלים שלהם ולא להשאיר "שאלות פתוחות".
  • הסכמה מדעת: לפני ביצוע בדיקה גנטית כלשהי, היועצים מחויבים לקבל הסכמה מדעת ממטופלים, על מנת להבטיח שהם מבינים את המטרה, התוצאות האפשריות, מגבלות הבדיקה וסיכוני הבדיקה ליולדת או ליילוד בטנה.
  • תמיכה רגשית: יועצים גנטיים צריכים במידת הנדרש להציע תמיכה רגשית לאנשים ולמשפחות המתמודדים עם אפשרות של הפרעות גנטיות תוך גילוי אמפטיה למצבם.
  • חיסיון: שמירה על סודיות המידע הגנטי הרגיש חשובה ביותר. על היועצים לעמוד בתקני פרטיות מחמירים הן בהתאם לחוק זכויות החולה והן בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, הכול כדי להגן על פרטיות המטופלים.

 

ההשלכות של רשלנות רפואית ביעוץ גנטי

למרות קביעת סטנדרטים אתיים וטיפוליים גבוהים בייעוץ גנטי, עלולה להתרחש רשלנות רפואית בייעוץ גנטי. ההשלכות של רשלנות כזו, עשויות להיות חמורות ומרחיקות לכת מבחינה רפואית:

  • אבחון שגוי או פרשנות שגויה של מידע גנטי: הערכה או פרשנות לא מדויקת של מידע גנטי עלולים להוביל לחרדה מיותרת או להיפך, לכשל בטיפול בחששות בריאותיים חמורים.
  • אי השגת הסכמה מדעת: מטופלים עשויים לעבור בדיקות ללא הבנה ברורה של הסיכונים והיתרונות הפוטנציאליים, מה שיוביל להשלכות אתיות ומשפטיות.
  • הפרת סודיות: לחשיפה לא מורשית של מידע גנטי עלולה להיות השלכות עמוקות, כולל פגיעה ביחסים אישיים, מצוקה רגשית ואפליה אפשרית.
  • נזק רגשי ופסיכולוגי: טיפול לא נכון במידע רגיש או מסירתו בחוסר רגישות עלול לגרום לנזק רגשי ופסיכולוגי ליחידים ולמשפחות.
אלת הצדק אוחזת במאזניים ורב בעיניים קשורות

מתי נפנה לעורך דין רשלנות רפואית אשר מתמחה בייעוץ גנטי בהריון?

התחום של הריון ולידה מביא אתו מערך שיקולים ייחודי לתחום הייעוץ הגנטי ודרכי התמודדות ייחודיים. אם מתרחשת רשלנות רפואית בתקופה קריטית זו, ההשפעה עלולה להיות עמוקה במיוחד ומרחיקת לכת. במקרה שכאלה, ניתן ואף מומלץ לפנות לעורך דין רשלנות רפואית המתמחה בהריון ולידה, במקרים כגון אלה:

  • פציעות לידה הקשורות למצבים גנטיים: אם הפרעה גנטית אינה מזוהה או מנוהלת כראוי במהלך ההיריון, היא עלולה לתרום לפציעות לידה. במקרים כאלה, עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע להעריך האם התרחשה רשלנות במקרה הספציפי.
  • כישלון בתקשורת סיכונים: יועצים גנטיים אחראים לתקשורת ברורה של הסיכונים הקשורים לתנאים גנטיים. אם יועץ לא יעשה זאת, וילד נולד עם הפרעה גנטית הניתנת למניעה, ייתכן שיהיה צורך בהגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון.
  • רשלנות בבדיקות טרום לידתיות: אם יועץ גנטי נכשל בביצוע בדיקות טרום לידתיות מתאימות או מפרש באופן שגוי את תוצאות הבדיקות, מה שמוביל לפגיעה באם או בילד, עורך דין רשלנות רפואית בהריון יכול לסייע בהגשת תביעה משפטית לקבלת פיצויים מקסימליים.

מניעת רשלנות רפואית בייעוץ גנטי

לאור ההשלכות הפוטנציאליות של רשלנות רפואית בייעוץ גנטי, חיוני הן לאנשי מקצוע בתחום הבריאות והן למטופלים להשתתף באופן פעיל בניסיון למניעת אירועים מסוג זה. להלן כמה צעדים יעילים שניתן לנקוט כדי למזער את הסיכון לרשלנות רפואית בייעוץ גנטי:

  • חינוך והכשרה: חינוך והכשרה מתמשכת ליועצים גנטיים חיוניים כדי להבטיח שהם יהיו מעודכנים בהתפתחויות האחרונות בגנטיקה ובטכניקות ייעוץ. השכלה מתמשכת זו מסייעת לשמור על רמת הטיפול הגבוהה הנדרשת בתחום זה.
  • תכניות אבטחת איכות: הקמה והשתתפות בתוכניות אבטחת איכות יכולות לשפר את האיכות הכוללת של שירותי הייעוץ הגנטי. ביקורות וסקירות סדירות יכולות לסייע בזיהוי אזורים לשיפור ולהבטיח עמידה בסטנדרטים אתיים ומקצועיים ובד"כ מנוהלות ע"י יחידות לניהול סיכונים בקופות החולים השונות.
  • תקשורת פתוחה: טיפוח תקשורת פתוחה בין יועצים גנטיים למטופלים היא חיונית. זה כולל דיון במטרה, היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים של בדיקות גנטיות, כמו גם יצירת סביבה שבה מטופלים מרגישים בנוח לשתף את חששותיהם ולשאול שאלות.
  • שיתוף פעולה עם קופות החולים השונות: יועצים גנטיים עובדים לעתים קרובות בשיתוף עם אנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות. מאמצים משותפים ותקשורת יעילה בין יועצים גנטיים, מיילדות ומומחים רלוונטיים אחרים יכולים לשפר את האיכות הכוללת של הטיפול הניתן למטופלים.
  • תיעוד הסכמה מדעת: תיעוד יסודי של תהליך ההסכמה מדעת הוא קריטי. זה כולל פירוט של הדיונים על תוצאות פוטנציאליות, מגבלות וסיכונים הקשורים לבדיקות גנטיות. תיעוד ברור משמש כתיעוד משפטי ומסייע להגן הן על היועץ והן על המטופל, ולרבות בניית טפסי הסכמה מדעת, ברורים ונהירים לכל ותוך דאגה שהמטופלים יקראו אותם ויחתמו עליהם.
  • פרוטוקולי סודיות: חיזוק פרוטוקולי סודיות קפדניים הוא חיוני בשמירה על אמון המטופלים. על היועצים הגנטיים להקפיד על שמירת הפרטיות של מידע גנטי רגיש ולעמוד בסטנדרטים משפטיים ואתיים לגבי הגנת מידע כפי שמתחייב במדינת ישראל.
  • הסברה והעצמת מטופלים: עידוד מטופלים להשתתף באופן פעיל בהחלטות הבריאות שלהם ולהיות תומכים ברווחתם הוא בסיסי וחיוני. אספקת חומרים ומשאבים חינוכיים המעצימים אנשים להבין את המידע הגנטי שלהם יכולה לתרום לקבלת החלטות מושכלת יותר.

לסיכום, ייעוץ גנטי, עם הפוטנציאל שלו לחשוף מידע רפואי קריטי על סיכונים בריאותיים ומצבים תורשתיים, ממלא תפקיד מרכזי בעיצוב עתידם של אנשים ומשפחות. בעוד שרוב היועצים הגנטיים פועלים בזהירות ובמקצועיות מרבית, האפשרות של רשלנות רפואית מדגישה את הצורך בערנות מתמדת ואחריות בתוך התחום.

על ידי שמירה על סטנדרטים גבוהים של חינוך, תקשורת ושיתוף פעולה, יועצים גנטיים יכולים להפחית משמעותית את הסיכון לרשלנות. בנוסף, טיפוח תרבות של שקיפות והעצמת המטופל תורם לגישה יותר אתית וממוקדת במטופל לייעוץ גנטי.

יש להדגיש שבשנים האחרונות ארעה מהפכה משפטית של ממש במישור המשפטי, בכל הנוגע לתביעות אלו, מועד ההתיישנות של תביעות ברפואה ומשפט שאירעו במהלך מעקב ההריון, המוכרות גם כתביעות הולדה בעוולה או חיים בעוולה, וזאת לאחר הלכת בית המשפט העליון בפרשת המר, המוכרת כהלכת המר (ע"א 1326/07 ליאור המר ואח' נ' פרופ' עמי עמית) פסק דין בית משפט עליון מיום 21.5.2014, שביטל את הלכת זייצוב, ושינה הלכה למעשה בצורה נכרת, את כל תחום תביעות רשלנות רפואית בהריון, ולרבות ובפרט גם את התחום של תביעות הרשלנות בייעוץ גנטי, ולרבות מועדי ההתיישנות ואבות הנזק שניתן לתבוע ובשם מי הם יתבעו.

בהתאם לכך וכמפורט לעיל, במקרים בהם יש חשד לרשלנות רפואית בייעוץ גנטי, מעורבות של עורך דין מוסמך יכולה לסייע בניווט המורכבות המשפטית. פנייה אל עורך דין לענייני רשלנות רפואית, מבטיחה שיחידים ומשפחות יקבלו את התמיכה הדרושה להם כדי לטפל בנזקים שנגרמו כתוצאה מרשלנות רפואית הן בהיבט הנפשי והן בהיבט הפיזי והכלכלי תוך שמירה על זכויותיהם המשפטיות והכספיות בהתאם לדין בישראל.

לפנייה דיסקרטית ו/או אישית, ללא התחייבות בכלל לבדיקת התכנות תביעת רשלנות רפואית ביעוץ גנטי, ניתן לפנות לעורך דין רשלנות רפואית בלידה אלי מאור, במישרין במייל עם פניה מפורטת בכתב: [email protected]  
או בטלפון למשרדו: 03-5798080 או בסלולר האישי של עורך דין אלי מאור: 054-4224488.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תביעת נזיקין

עו״ד אלי מאור

עו”ד אלי מאור בעל מוניטין, ניסיון והמלצות רבות בתביעות נזיקין (נזקי גוף) מול חברות ביטוח, בתי וקופות חולים, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון, המייצג תובעים בלבד.

צרו עימי קשר
מאמרים ופרסומים
דילוג לתוכן