רשלנות רפואית בהרדמה

רשלנות רפואית בהרדמה

דמיינו שאתם עוברים הליך כירורגי פשוט או מורכב, כאשר אתם מניחים שאתם מפקידים את חייכם בידיהם של אנשי מקצוע רפואיים בעלי הכשרה גבוהה. ברוב המקרים, הניתוח עובר חלק וללא פגיעה או נזק גוף, והמטופלים שעברו הרדמה מתאוששים ללא סיבוכים מיוחדים. עם זאת, ישנם מקרים בהם מתרחשת רשלנות רפואית הקשורה להרדמה, המובילה לתוצאות רפואיות ותפקודיות חמורות עבור המטופלים.

מאמר זה מתעמק בסוגיית רשלנות רפואית בהרדמה, ושופך אור של ממש על הגורמים התורמים לה, השלכותיה חשיבות בטיחות המטופל ומה עליכם לעשות אם חו"ח נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית שארעה במהלך הרדמה בניתוח ו/או בכלל.

רופאה מרדימה- רשלנות רפואית בהרדמה

מהי הרדמה?

כדי להבין מהי רשלנות רפואית בהרדמה, חיוני להבין קודם כל מהי הרדמה והמשמעות הרפואית שלה. מטרתה העיקרית של ההרדמה, והסיבה שהיא ניתנת, זאת כדי להבטיח שהמטופלים יהיו נטולי כאב, מחוסרי הכרה ובטוחים במהלך פרוצדורות כירורגיות. טיפול הרדמה ניתן על ידי צוות המורכב מרופא מרדים ולעיתים גם בסיוע של אחים מרדימים מוסמכים (CRNA), האחראים על מעקב אחר הסימנים החיוניים של המטופל, מתן תרופות והתאמת ההרדמה לפי הצורך.

לאחרונה, נחשפנו גם להרדמה לצורך טיפול רפואי, לדוגמא בחולי קורונה (COVID) שעל מנת למנוע קריסת מערכות לחולה קורנה עם תסמינים קשים, הוחלט ע"י הצוות הרפואי להרדימו וזאת על מנת שהגוף יעבור את סערת הקורונה בגופו, וכמו כן כדי למנוע הדרדרות משמעותית במצבו הרפואי שתוביל לפטירתו בשל מחלת הקורונה.

סוגי הרדמה

ישנם סוגים שונים של הרדמה ובין היתר הסוגים הבאים:

  • הרדמה כללית: הרדמה זו גורמת לחוסר הכרה מוחלט של המטופל, ומשמשת בדרך כלל לניתוחים גדולים ומורכבים ו/או לניתוחים שצפויים להיות ממושכים.
  • הרדמה אזורית: בהרדמה אזורית הרופא המרדים מרדים אזור מסוים בגוף. הרדמה אפידורלית והרדמה ספינאלית נחשבות להרדמות אזוריות נפוצות ברפואה המודרנית.
  • הרדמה מקומית: הרופא המרדים,  מרדים אזור קטן בגוף, המשמש בדרך כלל לפרוצדורות קטנות כמו תפירת פצעים, טיפולי שיניים (הרדמה באמצעות לידוקאין), הסרת שומות ונגעי עור ועוד.
  • טיפול בהרדמה מנוטרת (MAC): הרדמה זו כרוכה בהרגעה וניהול כאב עבור הליכים פחות פולשניים.

סיכוני הרדמה

הרדמה כמו כל פרוצדורה רפואית, טומנת בחובה סיכונים מובנים, אשר חולים וספקי שירותי בריאות צריכים להיות מודעים אליהם. סיכונים אלה כוללים תגובות אלרגיות, אינטראקציות שליליות בין תרופתיות וסיבוכים ממצבים רפואיים קיימים. בעוד שמרבית האירועים הקשורים להרדמה הם בלתי נמנעים, חלק מהמקרים של רשלנות רפואית מתרחשים עקב רשלנות של הצוות המרדים ונמנים בין המקרים שניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית בשל הרדמה שבוצעה בצורה רשלנית ו/או פזיזה.

רשלנות רפואית בהרדמה

רשלנות רפואית בהרדמה מתייחסת למצבים עובדתיים בהם הצוות הרפואי המטפל אינו עומד בסטנדרט הטיפול המצופה במתן הרדמה, קרי פועל מחוץ למתחם הסבירות, מה שמוביל לנזק גוף שניתן היה למנוע אותו בזמן אמת. להלן כמה דוגמאות נפוצות אפשריות (לא רשימה ממצה) לרשלנות הקשורה להרדמה:

 

  • שגיאות תרופתיות: מתן תרופה שגויה או מתן תרופה במינון שגוי, עלול לגרום נזק גוף למטופל.
  • תקלות בציוד: ציוד הרדמה לא תקין או מכונות שמתוחזקות בצורה לא נכונה עלולים להוביל למצבים מסכני חיים ולעיתים גם לפטירת המטופל.
  • ניטור לא מספק: הזנחת מעקב צמוד אחר הסימנים החיוניים של המטופל במהלך הניתוח וכן לאחר הניתוח, עד להתייצבות מצבו הרפואי, עלולים ביחד ולחוד לגרום לסיבוכים או אפילו למוות.
  • אי קבלת הסכמה מדעת להרדמה: יש ליידע את המטופלים על הסיכונים והיתרונות של הרדמה לפני כל הליך וכמו כן להחתימם על טופס הסכמה להרדמה המפרט בין היתר את אופי ההרדמה, סוגה והסיכונים והסיבוכים האפשריים בגין ההרדמה. אי ביצוע זה עלול להוביל לתביעות משפטיות.

סיבות לרשלנות בהרדמה

מספר גורמים נפוצים יותר תורמים בד"כ לרשלנות רפואית בהרדמה:

  • חוסר תקשורת: תקשורת שגויה בין הרופא המנתח (הכירורג) ובין המרדים, לרבות צוותי הניתוח כגון "אחות מסתובבת", וחולים עלולה לגרום לשגיאות.
  • עייפות ומתח: מרדימים וצוות חדר הניתוח עובדים לעתים קרובות שעות ארוכות בסביבות מתח גבוהות, מה שמגביר את הסיכון לטעויות קשות.
  • בעיות מערכתיות: בתי חולים עמוסים יתר על המידה, ויתכן ויהיו מקרים בהם משאבים לא מספקים עלולים להחיש את הטיפול בהרדמה וע"י כך לגרום לרשלנות רפואית.

ההשלכות של רשלנות בהרדמה

ההשלכות של רשלנות בהרדמה יכולות להיות הרסניות עבור המטופלים. הם עשויים לכלול:

  • פגיעה גופנית: חולים עלולים לסבול מפציעות כגון נזק מוחי, נזק עצבי, או אפילו מוות.
  • טראומה רגשית ופסיכולוגית: נפגעי רשלנות בהרדמה עלולים לחוות טראומה רגשית ארוכת טווח.
  • נטל פיננסי: הוצאות רפואיות, הוצאות בגין טיפול מתמשך, הוצאות ניידות ואובדן הכנסה עלולים להוות מטלה כספית משמעותית על אנשים שנפגעו ובני משפחותיהם.
  • השלכות משפטיות: בתי החולים המעסיקים את הצוות הרפואי הרשלן, עלולים לעמוד בפני תביעות רשלנות רפואית, שעלולה להוביל לאובדן רישיונותיהם הרפואיים ולקנסות כספיים משמעותיים, וזאת בעיקר כשמדובר בבית חולים פרטי בו נגרם מקרה של מוות בגין רשלנות בהרדמה.

מניעת רשלנות בהרדמה

כדי למנוע רשלנות בהרדמה, ספקי שירותי בריאות ומטופלים יכולים לנקוט במספר צעדים:

  • תקשורת: תקשורת ברורה ויעילה בין צוות הניתוח, הרופא המרדים והמטופלים היא חיונית.
  • הערכה יסודית לפני הניתוח: הערכה מדוקדקת של ההיסטוריה הרפואית של המטופל ומצבו הבריאותי יכולה לסייע בזיהוי סיכונים פוטנציאליים.
  • הכשרה וחינוך נאותים: הבטחה שכל מי שמתעסק בהרדמה מאומן  היטב ומעודכן בטכניקות ובאמצעי הבטיחות העדכניים ביותר וכן עובר השתלמויות מקצועיות מעת לעת.
  • תחזוקת ציוד: בדיקה ותחזוקה קבועה של ציוד הרדמה יחד עם דאגה להחלפת ציוד ישן, יכולים לסייע במניעת כשלים.

זכויות החולה והסכמה מדעת

בהתאם לחוק זכויות החולה החל במדינת ישראל, למטופלים הזכות הרפואית והמשפטית לקבל מידע מלא וחיוני על ההרדמה וההליכים הכירורגיים שהם עתידים לעבור. הסכמה מדעת מבטיחה שהמטופלים מודעים לסיכונים, לסיבוכים, ליתרונות ולחלופות הפוטנציאליים לטיפול שלהם. חיוני למטופלים להשתתף באופן פעיל בהחלטותיהם בתחום הבריאות וחיוני בהתאם לחוק להחתימם על טופס הסכמה להרדמה, וכן על טופס הסכמה לניתוח, כ"א בנפרד כמובן.

 

הרדמה – תביעה משפטית

מטופלים אשר מאמינים כי היו קורבנות לרשלנות רפואית בהרדמה עשויים לבחור לפנות להליך משפטי ע"י הגשת תביעה משפטית לבית המשפט בעילה של רשלנות רפואית ו/או העדר הסכמה מדעת. תביעות רשלנות רפואית יכולות לסייע למטופלים לקבל פיצוי על פציעותיהם בין היתר בגין הוצאות רפואיות, פגיעה בכושר השתכרות, הפסדי הכנסה, קיצור תוחלת חיים, כאב וסבל ולסבל רגשי.

פיקוח על הרדמה

היבט חשוב בטיפול ברשלנות רפואית בהרדמה הוא תפקיד הפיקוח והאחריות בתוך מערכת הבריאות מטעם משרד הבירות וכן מטעם הנהלת בית החולים הרלבנטי. חיוני שמתקני שירותי בריאות וגופים רגולטוריים ישמרו על מנגנונים לניטור הביצועים של הצוות הרפואי שנותן ההרדמה וכן זיהוי בעיות פוטנציאליות. להלן כמה אסטרטגיות יעילות לשיפור הפיקוח ולהפחתת הסבירות לרשלנות הכוללות:

  • סקירות ביצועים רגילות: עריכת סקירות ביצועים קבועות עבור המרדים כדי להבטיח שהוא עומד בסטנדרטים הדרושים לטיפול.
  • הסמכה: הבטחה שמתקני שירותי בריאות והרופאים המרדימים  עומדים בדרישות הסמכה ספציפיות, שעשויות להיות כרוכות בביקורות ובדיקות תקופתיות.

טיפול רפואי שיתופי ועבודת צוות

ניתן לשפר משמעותית את בטיחות המטופל בהרדמה באמצעות גישה שיתופית וע"י יישום טכניקות יעילות לעבודת צוות. מרדימים עובדים משך שעות רבות רצופות בשיתוף פעולה הדוק עם צוותי ניתוח, אחיות ואנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאות כדי להבטיח הליך הרדמתי חלק ובטוח. תקשורת ותיאום יעילים בין צוותים אלו חיוניים למניעת טעויות ולהבטחת רווחתם של המטופלים.

מודעות והסברה ציבורית

העלאת המודעות הציבורית לגבי רשלנות רפואית בהרדמה היא צעד קריטי למניעת אירועי רשלנות עתידיים. יש ליידע את המטופלים לגבי זכויותיהם, החשיבות של הסכמה מדעת, והצורך להשתתף באופן פעיל בהחלטותיהם בתחום הבריאות. קבוצות הסברה, עמותות פרטיות ו/או ציבוריות  וארגונים רפואיים יכולים בהחלט למלא תפקיד בחינוך הציבור לגבי בטיחות הרדמה.

מחקר וחדשנות מתמשכים

ההתקדמות בטכנולוגיה ובטכניקות ההרדמה מתפתחת ללא הרף כדי לשפר את בטיחות המטופל. מחקרים רפואיים וחדשנות בתחום ההרדמה חיוניים להפחתת הסיכונים הכרוכים במתן הרדמה. רופאים מרדימים חייבים להישאר מעודכנים בהתפתחויות האחרונות כדי לספק את הטיפול הטוב ביותר למטופליהם ולעבור השתלמויות מקצועיות מעת לעת על מנת לחדד ולעדכן את כישוריהם הרפואיים.

לסיכום

רשלנות רפואית בהרדמה היא סוגיה מורכבת ורבת פנים שנגרמת בד"כ בשל אי השקעת מאמצים משותפים של הצוותים הרפואיים לרבות ובפרט צוות רפואי כירורגי ומרדימים וכן צוות סיעודי, גופים רגולטוריים/ממשלתיים בעיקר משרד הבריאות, מה שפוגע בצורה משמעותית במטופלים ולעיתים גורם לטיפול רפואי בלתי יעיל וכן לנכות רפואית קבועה למטופל שעבר תהליך הרדמה, שהיה אמור להיות בטוח לחלוטין!

כפי שפורט בהרחבה לעיל, בעוד שרוב הליכי ההרדמה עוברים בצורה חלקה וללא תקלות, חיוני להכיר ולדון בסיכונים הכרוכים ולפעול למניעת שגיאות שניתן למנוע וכשקורים מקרים של רשלנות רפואית לדעת לפנות לגורם המתאים שידע לנווט תביעת רשלנות רפואית בצורה מיטבית.

 

יש להדגיש שבטיחות המטופל תמיד צריכה להיות הדאגה העיקרית של הצוות הרפואי האחראי על בריאותו וחייו בכל הנוגע לטיפול בהרדמה. תקשורת יעילה, עבודת צוות, פיקוח וחינוך מתמשך הם גורמי מפתח בהפחתת מקרים של רשלנות רפואית הקשורה להרדמה. על ידי השתתפות פעילה בהחלטות הבריאות שלהם, המטופלים יכולים גם לתרום לבטיחות שלהם.

 

הקהילה הרפואית, יחד עם מטופלים וקבוצות הסברה, חייבים להמשיך ולקדם תרבות של בטיחות המטופלים ולתמוך בשיטות עבודה ו/או טכניקות רפואיות מומלצות במתן הרדמה. על ידי כך, אנו יכולים לשאוף למזער מקרים של התרחשות רשלנות רפואית בהרדמה ולהבטיח כי ההליכים הניתוחיים יהיו בטוחים ככל האפשר עבור כל המטופלים.

 

אם נגרמה לכל בכל זאת רשלנות רפואית בהרדמה, חיוני לדעת שיש לכם זכויות ואפשרויות משפטיות המביאות גם לזכויות כספיות של ממש, הגם שמדובר בתביעה שאינה פשוטה ומצריכה בעל מקצוע מנוסה היודע להתמודד עם טענותיהן של חברות הביטוח של בתי החולים במדינת ישראל.

 

עורך דין אלי מאור רשלנות רפואית, הינו עורך דין מנוסה ומוכר היכול לסייע לכם בהגשת תביעה בשל נזק הגוף ו/או הנפש שנגרם לכם.  עורך דין אלי מאור יכול באפון פרטני לסקור את המקרה שלכם, לעזור לכם להבין את זכויותיכם המשפטיות והכספיות, ולהדריך אתכם בתהליך המורכב של הגשת תביעת רשלנות רפואית בכל שלב ושלב. בכל שאלה ו/או פניה בנושא רשלנות רפואית, אין לכם מה להסס אלא לפנות במישרין אל עורך דין אלי מאור המתמחה בייצוג אישי של תביעות רשלנות בהרדמה בעצמו, ובעל הישגים רבים ומשמעותיים בתחום זה ו/או בכלל, עם מוניטין והמלצות רבות של לקוחות רבים במהלך למעלה מ-20 שנות ניסיון וייצוג של כ-1,000 תביעות, כעורך דין רשלנות רפואית.

 

לפנייה דיסקרטית ו/או אישית, ללא התחייבות בכלל, ניתן לפנות לעורך דין אלי מאור במישרין במייל עם פניה מפורטת: [email protected]
או בטלפון 03-5798080 או בסלולר 0544-224488.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תביעת נזיקין

עו״ד אלי מאור

עו”ד אלי מאור בעל מוניטין, ניסיון והמלצות רבות בתביעות נזיקין (נזקי גוף) מול חברות ביטוח, בתי וקופות חולים, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון, המייצג תובעים בלבד.

צרו עימי קשר
מאמרים ופרסומים
דילוג לתוכן